미스터 도! - Mr. Do!


미스터 도! - Mr. Do!




최초 작성일 : 2023-09-13 | 수정일 : 2023-09-13 | 조회수 :

미스터 도! - Mr. Do!


게임소개

Mr. Do!는 화려하고 중독성 있는 미로 게임으로, 플레이어는 서커스 광대인 Mr. Do가 되어 각 레벨의 체리 또는 몬스터를 제거해야 합니다. 게임의 단일 화면 레벨은 색색의 흙과 같은 물질로 둘러싸인 터널로 구성되어 있습니다. 이 흙은 파서 새로운 터널을 만들 수 있어 Mr. Do가 적을 피하고 레벨에 흩어져 있는 많은 체리에 도달할 수 있습니다. 각 레벨에는 사과도 여러 개 흩어져 있으며, Mr. Do는 사과를 터널을 따라 밀어 (막고/죽이기 위해) 또는 사과 아래로 터널을 뚫어 추격하는 적의 머리에 떨어뜨릴 수 있습니다. Mr. Do 자신도 떨어지는 사과에 맞아 죽을 수 있습니다.

Mr. Do는 터널을 따라 발사할 수 있는 '파워볼'을 가지고 있습니다. 파워볼은 터널을 따라 튕겨 다니다가 Mr. Do에게 되돌아오거나 레벨의 몬스터와 접촉하여 죽입니다. 파워볼은 처음 사용할 때 즉시 재생되지만, 사용할 때마다 손으로 돌아오기까지 시간이 더 오래 걸립니다. 각 레벨이 진행됨에 따라 몬스터들도 자신만의 터널을 파서 Mr. Do를 추적하기 시작합니다. 몬스터는 사과도 밀 수 있습니다.

각 화면에는 몬스터가 레벨에 진입하는 문으로, 모든 몬스터가 나타나면 문은 '상'(아이스크림, 비스킷 등)으로 바뀝니다. Mr. Do가 상자를 수집하면 '알파 몬스터'와 그의 세 '머천저' 부하가 나타납니다. 알파 몬스터는 화면 상단의 EXTRA 상자에 있거나 화면 주위를 이동할 수 있습니다. 알파 몬스터와 머천저는 사과로 쉽게 뭉개질 수 없기 때문에 그것들을 먹는 경향이 있습니다. 그들은 파워볼로 개별적으로 죽이거나 알파 몬스터 자체를 죽일 수 있습니다. 이 경우 남아 있는 머천저는 사과로 변합니다.

3개의 레벨마다 짧은 휴식 시간이 있으며, 이 시간 동안 음악이 재생되고 커다란 애니메이션 Mr. Do가 게임의 몬스터들과 함께 나타납니다. 각 레벨을 완료하는 시간과 선호하는 방법(몬스터, 체리, 알파 몬스터, 다이아몬드)이 표시됩니다. 첫 번째 레벨의 경로들은 'D'를 닮았고, 그 후 각 레벨의 터널들은 숫자(2, 3, 4 등)를 닮아 10번째 레벨의 '0'까지 이어집니다.

레벨은 여러 가지 방법으로 완료할 수 있습니다. 즉, 화면에 있는 모든 체리를 수집하거나, 모든 몬스터를 죽이거나, EXTRA 상자를 완성하거나, 다이아몬드를 수집합니다. 다이아몬드는 매우 가끔씩만 나타납니다('특별'은 추가 크레딧을 제공합니다).

시리즈

1. Mr. Do! (1982)
2. Mr. Do's Castle (1983)
3. Mr. Do's Wild Ride (1984)
4. Do! Run Run (1984)
5. Neo Mr. Do! (1996)

히스토리

 ◼︎ Mr. Do!는 Taito에도 라이센스를 부여했습니다.
 ◼︎ "Dig Dug"에서 영감을 받았습니다. Mr. Do! 시리즈의 첫 번째 게임인 Mr. Do!는 비디오 게임의 가장 큰 아케이드 성공 중 하나였습니다. 불행히도 Universal의 다른 게임은 상업적인 측면에서 Mr. Do!를 따라잡지 못했습니다.
 ◼︎ Mr. Do!는 미국 비디오 게임 산업에서 키트 게임 열풍을 일으킨 게임입니다.
 ◼︎ David Breckon은 이 게임의 공식 기록 보유자입니다. 점수는 26,030,050입니다.
 ◼︎ 이 게임의 해적판은 "Mr. Lo!"로 알려져 있으며, 또 다른 하나는 "Mr. Du!"입니다.

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스크린샷


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ROM Infomations

Mr. Do! (   Ⓒ 1983 Universal.
Mr. Do! is a colourful and addictive maze game in which the player takes on the role of the eponymous Mr. Do, a circus clown, who must clear each level of either cherries or monsters. The game's single screen levels are made up of tunnels surrounded by a colourful, soil-like substance. This soil can be dug through to create new tunnels, allowing Mr. Do to escape his enemies and to reach the many cherries that litter the levels. A number of apples are also scattered around each level, and Mr. Do can push them along tunnels (to block and/or kill monsters) or can tunnel beneath them to drop them onto the heads of any pursuing enemies. Mr. Do himself can also be killed by a falling apple.
Mr. Do is armed with a 'Powerball' that can be fired down a tunnel, it will then bounce around the tunnels until it either returns to Mr. Do, or comes into contact with, and kills, one of the level's monsters. The Powerball regenerates immediately the first time you use it, but takes longer each time it is used to return to your hands. As each level progresses, the monsters themselves start to dig tunnels of their own in their pursuit of Mr. Do. Monsters can also push the apples.
Each screen has a doorway through which the monsters enter the level. Once all of the monsters have appeared, the doorway will turn into a 'prize', (ice cream, biscuits, etc.). If Mr. Do collects the prize, the 'Alphamonster' and his three 'Muncher' henchmen will appear. The Alphamonster may be in the EXTRA box at the top of the screen or be moving around the screen. The Alphamonster and the Munchers cannot be easily crushed under apples because they tend to eat them. They can be killed individually with the Powerball or by killing the Alphamonster itself, at which point any remaining Munchers will turn into apples.
After every three levels, there is a brief intermission in which a tune is played and a large, animated Mr. Do appears, together with some of the game's monsters. The time to complete each level and the preferred method (monsters, cherries, Alphamonsters, or Diamon   Ⓓ is shown. The paths in the first level resemble a 'D', after this each level's tunnels resemble a digit, ('2', '3', '4' etc.) up to '0' for level 10.
A level can be completed any one of several different ways : either by collecting all of the on-screen cherries; by killing all of the monsters, by completing the EXTRA box, or by collecting the diamond. The latter appears only very occasionally ('Special' awards an extra credit).
- TECHNICAL -
Prom Stickers : D1-D10
Main CPU : Z80
Sound Chips : (2x) SN76496
Screen orientation : Vertical
Video resolution : 192 x 240 pixels
Screen refresh : 61.17 Hz
Palette colors : 256
Players : 2
Control : 4-way joystick
Buttons : 1
- TRIVIA -
Released in December 1982.
Mr Do! was also licensed to Taito.
Inspired by "Dig Dug". The first in a series of four Mr. Do! games, Mr Do! was one of video-gaming's biggest arcade successes. Unfortunately for Universal, none of their other games could match it in commercial terms.
Mr. Do! is the game responsible for launching the kit game craze in the U.S. video game industry.
David Breckon holds the official record for this game with 26,030,050 points.
A bootleg of this game is known as "Mr. Lo!" and another is called "Mr. Du!".
There are several well-known hacks of Mr Do! which are as follows :

• Mr. DigDo! - graphics changed to make them look more like those of Namco's "Dig Dug".
• Mr. Jong - Changes the clown into an old Chinese man, the monsters into clowns and the apples into mahjong blocks.
• Yankee Do! - Changes the graphics to make them more American patriotic. - UPDATES - On the Prototype version (which is a Japanese hack) :
• You are a 'Yukidaruma' (a snowman) with green arms instead of the famous clown.
• You dig with a rake in your hands.
• There is a mean expression when you push an apple.
• The screen does not change colour when you grab cookies, cake, etc... - SCORING - Eating a cherry : 50 points. Eating a series of 8 cherries in a row : 500 points bonus. Killing a monster with your snowball : 500 points. Killing one monster with one apple : 1,000 points. Killing two monsters with one apple : 2,000 points. Killing three monsters with one apple : 4,000 points. Killing four monsters with one apple : 6,000 points. Killing five or more monsters with one apple : 8,000 points. Collecting special (free credit) diamond : 8,000 points. Collecting bonus treat from empty monster home: 1,000 points on level one, increasing incremently up to a maximum of 8,000 points on level 22 onwards. - TIPS AND TRICKS -
• 255 Lives Tricks : It's possible to win 255 lives on the first screen, but only if an apple appears in the top two rows of the playfield. 1) Begin by digging a tunnel directly from the bottom of the screen to just below the apple, but leave enough dirt under it that it doesn't fall. 2) Next, kill all of the enemies but one, then lose all of your extra lives. As soon as you're on your last life, go right under the apple and wait. 3) Eventually, the remaining enemy will come after you. Allow the apple to drop, but, in the interval before you're squashed, kill the enemy with the powerball. If all has gone well, you'll be carried to the bottom of the screen, the music will go haywire for a moment, and you'll be awarded 255 extra lives. 4) Note that you should always lose a life before spelling 'EXTRA', or you'll roll back to zero lives, so, to be safe, immediately kill yourself at the start of level two. 5) IMPORTANT : This trick will only work with the Taito version of Mr. Do!.
• Here's A Neat Trick : You can divide the screen into a grid. The cherries, apples, and tunnel corners are all centered on a grid element. If you are being chased by the normal badguys (not ghosts) you can dig and stop between grid elements. The badguy will think it needs to turn into a digger to get you. While he's changing forms, you can escape.
• An Alphamonster will appear every time your score reaches a multiple of 5000. - SERIES - 1. Mr. Do! (1982) 2. Mr. Do's Castle (1983) 3. Mr. Do's Wild Ride (1984) 4. Do! Run Run (1984) 5. Neo Mr. Do! (1996) - PORTS -
• Consoles : Colecovision (1983) Atari 2600 (1983) Nintendo Game Boy (1992) Nintendo Super Famicom (1995)
• Computers : BBC B ("Mr.EE!" - Micropower) Acorn Electron ("Mr Wiz" - Superior Software) MSX (1983) Tandy Color Computer (1984, "Mr. Dig") Amstrad CPC (1984, "Fruity Frank") Commodore C64 (1985) Sharp X68000 (1994) Apple II Atari 800 (1984) Tomy Tutor Pc-98 (1996) Fujitsu FM-7
• Others : LCD handheld game (1983) by Tomy : Their most impressive feature is a multi-colored backlit LCD, which is very impressive looking (and it is backlit by a full-length fluorescent light). LCD handheld game (1983, "Mr. Go!", German release only) by Tomy. - SOURCES - Game's rom. Machine's picture.

참고자료 (Reference)


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