미스 팩맨 Ms. Pac-Man


미스 팩맨 Ms. Pac-Man




최초 작성일 : 2023-10-25 | 수정일 : 2023-10-25 | 조회수 :

게임소개

미스 팩맨(Ms. Pac-Man)은 1982년에 나온 아케이드 오락실 게임으로서, 전통적인 팩맨(Pac-Man) 시리즈의 스핀오프로 개발되었습니다. 이 게임은 팩맨의 여자 친구인 미스 팩맨이 등장하며, 재미있는 이야기를 통해 많은 팬들의 사랑을 받았습니다.

미스 팩맨은 기본적으로 팩맨과 비슷한 게임 메카닉을 가지고 있습니다. 플레이어는 미스 팩맨을 조종하여 미로 안에서 점을 먹고 유령들을 피해야 합니다. 미스 팩맨은 점을 먹으면 점수를 획득하고, 큰 점(파워 파업)을 먹으면 잠시 동안 유령들을 잡을 수 있는 상태가 됩니다. 게임을 진행하면서 미스 팩맨과 유령들 사이의 진기한 추격전이 펼쳐지며, 플레이어는 여러 수단과 전략을 사용하여 미로를 탐험해야 합니다.

미스 팩맨은 원래 팩맨과 비교해보면 좀 더 어려운 난이도와 더 다양한 기능을 제공합니다. 미로 유형이 다양하게 변하고, 미스 팩맨이 무조건 좌우로만 이동하는 것이 아니라 대각선으로 이동할 수도 있습니다. 또한, 유령들의 인공지능도 개선되어 미스 팩맨을 더욱 쫓아오게 하기도 합니다.

미스 팩맨은 당시에도 큰 인기를 얻었으며, 오랜 세월 동안 여전히 사랑받고 있는 게임입니다. 그만큼 사람들은 미스 팩맨을 플레이하면서 함께 시간을 보내고 즐거운 경험을 할 수 있었습니다. 쉽게 접근할 수 있는 게임 플레이와 재미있는 캐릭터들이 결합되어, 미스 팩맨은 아케이드 게임의 클래식 중 하나로 손꼽히고 있습니다.

개발회사

개발회사: 나미코 (Namco)

나미코는 일본의 게임 개발 및 출판 회사로, 1955년에 설립되었습니다. 오랜 역사와 경험을 바탕으로 나미코는 혁신적이고 재미있는 게임을 만들어 내는데 주력하고 있습니다.

1980년에 나미코는 아케이드 게임 시장에 선보인 미스 팩맨(Ms. Pac-Man)으로 인기를 얻게 되었습니다. 미스 팩맨은 전설적인 아케이드 게임인 팩맨(Pac-Man)의 후속작으로, 원래 팩맨은 다크리의 개발했지만 미스 팩맨은 나미코에서 개발하였습니다.

미스 팩맨은 원래 게임보다 더 독립적이고 공격적인 캐릭터를 가지고 있으며, 새로운 미로와 난이도 조절 기능을 도입하여 플레이어들에게 새로운 도전을 선사했습니다. 이 게임은 플레이어들은 더욱 높은 점수를 얻기 위해 고맙읍은 계략과 속임수를 사용해야 하는 매력적인 게임입니다.

미스 팩맨은 출시 이후 큰 인기를 얻어 1980년대에는 최고의 아케이드 게임 중 하나가 되었습니다. 현재까지도 미스 팩맨은 게임 역사상 가장 사랑받는 캐릭터 중 하나로 손꼽히고 있습니다. 나미코는 미스 팩맨의 성공으로 게임업계의 선두주자로 발돋움하였고, 다양한 게임과 컨텐츠를 개발하여 전 세계적으로 많은 팬들의 사랑을 받고 있습니다.

배경 스토리

미스 팩맨(Ms. Pac-Man)은 1982년에 나온 아케이드 오락실 게임으로, 팩맨의 여자 친구인 미스 팩맨이 등장하는 스핀오프 게임입니다.

이 게임의 배경 스토리는 팩맨과 미스 팩맨이 연인으로서 이루어지는 로맨틱한 이야기입니다. 게임은 원래 팩맨의 변종 게임으로 개발되었으며, 남자 친구인 팩맨에 비해 모험적이고 화려한 여성 이미지를 선보이기 위해 만들어졌습니다. 따라서 게임의 배경은 이 두 캐릭터의 사랑과 모험을 다룽니다.

게임이 개발될 당시, 여성 게임 캐릭터는 대체로 약하고 의존적인 이미지가 강조되었으며, 이에 대항하여 미스 팩맨은 강한 성격과 독립성을 가진 캐릭터로 탄생하게 되었습니다. 화려한 색상과 다양한 미로 레이아웃은 게임 플레이의 재미를 더해주며, 남성들 뿐만 아니라 여성들에게도 큰 인기를 얻었습니다.

미스 팩맨은 설계한 프로그래머인 Doug Macrae와 Kevin Curran에 의해 개발되었습니다. 물론 게임의 원작인 팩맨은 토렌트·노미치(Namco)의 토루 이와타(Toru Iwatani)에 의해 개발되었습니다. 그러나 팩맨이 처음 출시되었을 당시 남성을 대상으로 한 게임이므로, 미스 팩맨은 여성 플레이어들에게 더 많은 주목을 받기 위해 개발된 캐릭터입니다.

미스 팩맨은 팩맨 시리즈에서 가장 인기있는 게임 중 하나로 여전히 사랑받고 있으며, 전 세계적으로 많은 팬을 보유하고 있습니다. 그녀의 강한 의지와 독립적인 성격은 여성 게임 캐릭터의 패러다임을 바꾸는 중요한 역할을 하였습니다. 따라서 이 게임은 여성 게이머들에게 큰 영감을 주었으며, 게임 업계에서 여성 캐릭터의 다양성과 진보에 대한 이야기를 할 때 빠지지 않는 주제 중 하나입니다.

 플레이 영상



게임사운드 및 BGM

미스 팩맨(Ms. Pac-Man) 아케이드 오락실 게임은 1982년에 발매된 캐주얼 게임으로, 오랜 시간 동안 인기를 끌었습니다. 이 게임의 게임사운드와 배경 음악은 많은 이들에게 특별한 추억을 안겨주었습니다.

게임사운드의 일부는 실제로 인간의 목소리를 사용하여 제작되었습니다. 예를 들어, 팩맨이 먹을 수 있는 과일 아이템을 획득했을 때의 소리는 "딩동" 소리를 내며 인기를 얻었습니다. 이 소리는 실제로 프로듀서인 로버트 둔컵(Robert Duvall)의 목소리를 역으로 재생한 것입니다.

게임의 배경 음악은 즐겁고 몽환적인 분위기를 연출하기 위해 만들어졌습니다. 영국의 작곡가인 유로드라이브(Eurodive)가 작곡한 BGM은 선명한 사운드와 중독성 있는 리듬으로 유명해졌습니다.

미스 팩맨의 게임 사운드와 BGM은 게임 플레이의 재미를 더해주는 중요한 요소였으며, 이 게임을 플레이하면서 들을 수 있는 특별한 소리들은 수많은 이용자들에게 흥미와 기억을 안겨주었습니다.

게임 캐릭터

미스 팩맨(Ms. Pac-Man)은 전설적인 아케이드 게임 중 하나로, 오락실에서 엄청난 인기를 끌었던 게임입니다. 이 게임에는 다양한 재미있는 캐릭터와 배경화면들이 등장합니다.

1. 미스 팩맨(Ms. Pac-Man): 미스 팩맨은 블링크(Blinky), 피니크(Pinky), 인키(Inky), 클라이드(Clyde)라는 유령들을 피해 도트들을 먹어가며 미로를 탐험하는 주인공입니다. 원래 팩맨의 여성 버전으로 탄생한 캐릭터로, 붉은색 리본을 달고 있습니다.

2. 유령들: 엄지가 없을 뿐 아니라 몸체에도 차이가 있는 4마리의 유령들이 등장합니다. 블링크는 붉은색으로 가장 공격적이며, 피니크는 분홍색으로 가장 똑똑한 움직임을 보입니다. 인키는 하늘색이며, 클라이드는 주황색으로 가장 예측할 수 없는 움직임을 보여줍니다.

3. 바둑판 모양 미로: 미스 팩맨은 바둑판 모양의 미로에서 게임이 진행됩니다. 여러 개의 고리와 코너, 부분적으로 닫힌 통로로 이루어져 있어서 유령들을 피해 도트를 모으며 미로를 여행해야 합니다.

4. 과일 아이템: 게임에서 과일 아이템들이 등장하는데, 이 아이템들을 먹으면 추가 점수를 얻을 수 있습니다. 사과, 체리, 딸기, 오렌지, 바나나, 감 등 다양한 과일들이 등장하며, 먹을수록 더 많은 점수를 획득할 수 있습니다.

5. 변화하는 배경화면: 미스 팩맨은 각 레벨마다 배경화면이 변화합니다. 따라서 레벨이 올라갈수록 도트들의 배치와 미로의 구조가 달라지며, 새로운 도전과 전략이 요구됩니다.

미스 팩맨은 그림과 사운드를 통해 매력적인 게임으로 사랑받았으며, 아직까지도 많은 사람들에게 좋은 추억을 남기고 있습니다.

스크린샷


미스 팩맨 Ms. Pac-Man


미스 팩맨 Ms. Pac-Man


미스 팩맨 Ms. Pac-Man


미스 팩맨 Ms. Pac-Man


미스 팩맨 Ms. Pac-Man


메뉴얼




ROM Information

Ms. Pac-Man (   Ⓒ 1981 Midway.
In this, the first proper sequel to Namco's legendary pill eating maze game, players must once again run around a number of mazes, eating all of the pills that are scattered throughout. The ever-present ghosts (Blinky, Pinky, Inky and Su   Ⓔ return to hamper the player's progress. The infamous 'Power Pills' are also present and correct, with four appearing in each maze.
Namco introduced a number of changes and enhancements over the original game. The first difference is in the main character. For the first time in video-game history, the game's lead character was female. Ms. Pac-Man is almost identical to the original character with two main differences; she wears a bow in her 'hair', and is also wearing lipstick.
Another change from the original is that the bonus fruit items are no longer static but now move randomly around the mazes.
Ms Pac-Man features 4 different maze layouts, which alternate every 2 to 4 screens :
The 1st maze is only encountered in Rounds 1 and 2, and has 220 dots and 4 Power Pills. There are 2 sets of tunnels in this maze equidistant from the center of the maze. You must clear this maze 2 times before moving on to the next maze.
The 2nd maze is only encountered in Rounds 3, 4, and 5, and has 240 dots and 4 Power Pills. There are 2 sets of tunnels in this maze; one set in the lower half, and the other set at the very top. You must clear this maze 3 times before moving on to the next maze.
The 3rd maze is first encountered in Round 6 and has 238 dots and 4 Power Pills. Unlike all other mazes, there is only 1 set of tunnels in this maze, slightly above the center of the board. You must clear this maze 4 times before moving on to the next maze.
The 4th and final unique maze is first encountered in Round 10 and has 234 dots and 4 Power Pills. There are 2 sets of tunnels in this maze, directly next to one another in the middle of the maze. The turns at the entrance to the tunnels change the usual immediate accessibility of the tunnels and should be taken in to account. You must clear this maze 4 times before moving on to the next maze.
After Round 13, the game alternates every 4 rounds between the 3rd and 4th mazes.
Finally, the ghosts' movement patterns are also completely different to those of the original game.
As in the original game, intermission scenes will be played after certain rounds. Ms. Pac-Man's intermissions tell the story of how Pac-Man and Ms. Pac-Man met, fell in love, and had a baby. Ms. Pac-Man's intermissions are also preceded by a sign and a title. 3 intermissions are present :
1) Act I - They Meet : Pac-Man, the star of the original game, enters the screen being chased by Inky while Ms. Pac-Man enters from the other side being chased by Pinky. As the 2 of them are about to collide, they quickly move upwards, causing Inky and Pinky to collide. Pac-Man and Ms. Pac-Man face each other at the top of the screen, and a heart appears above them. This intermission is played after Round 2.
2) Act II - The Chase : Pac-Man and Ms. Pac-Man are seen giving each other a playful chase. One chases the other in one direction, and they take turns alternating who chases who and in what direction. After three turns, they chase each other twice more at a faster speed. This intermission is played after Round 5.
3) Act III - Junior : Pac-Man and Ms. Pac-Man anxiously await the arrival of a stork, who flies overhead with a bundle. As the stork is about to pass over them, he releases the bundle, which drops to the ground in front of Pac-Man and Ms. Pac-Man, and opens up to reveal a baby Pac. This intermission, which is played after Rounds 9, 13, and 17, would later serve as the introductory sequence to "Jr. Pac-Man".
No intermission is present between rounds after the 18th one.
- TECHNICAL -
[Upright model]
[No. 595]
The upright model came in the standard Namco/Midway cabinet. This is the same 'swoopy' cabinet that "Galaxian", "Galaga", and "Pac-Man" came in as well. These featured painted side-art of Ms. Pac-Man and the ghosts, along with some pink accent lines. The last 10,000 or so Ms. Pac-Man machines to roll off the assembly line had sticker side-art instead, it was the same basic scene, but the colors were brighter, and there were a few minor differences in the layout of the graphics. The marquee showed an image of Ms. Pac-Man lounging on her own logo, with a ghost off to the side. The exact colors used on the marquee varied a bit over the production run (as did the paint codes used on the side). The control panel and monitor bezel had a single design that covered both of them, that of a blue background with a pink or maroon stripe going around it, with a few game instructions printed upon them.
Main CPU : Z80 (@ 3.072 Mhz)
Sound Chips : Namco 3-channel WSG (@ 96 Khz)
Screen orientation : Vertical
Video resolution : 224 x 288 pixels
Screen refresh : 60.61 Hz
Palette colors : 16
Players : 2
Control : 4-way joystick
- TRIVIA -
Having won their enhancement kit lawsuit against Atari, General Computing went to Bally Midway and showed them an enhancement kit that they were working on for Pac-Man called Crazy Otto. Crazy Otto was a character similar to Pac-Man with the exception that he had legs. GCC was going to bluff Midway into letting them release their enhancement kit by telling them that they won their lawsuit against Atari, and that they just wanted Midway's blessing. Midway suggested that they create a sequel to the original "Pac-Man" instead of an enhancement kit, and GCC got to work on Ms. Pac-Man. Ms. Pac-Man had two prior names before settling on the one that everyone knows. 'Mrs. Pac-Man' was the original, but some of the women employees at Midway had a problem with that, so it was changed to 'Miss Pac-Man'. When someone pointed out the third intermission, where Pac and Ms. Pac welcome "Jr. Pac-Man" (or Baby Pac-Man) into the fold, they changed it to the final name of 'Ms. Pac-Man'. Midway released "Baby Pac-Man" as a pinball/video hybrid, and General Computing sued the company, claiming they had created the concept of a Pac Family. They won the suit and were awarded royalties from Pac Family merchandise.
In its initial run 110,000 units were produced in the U.S. making it the best selling domestic arcade video game of all time.
The game added a few improvements over the original :

• Non-deterministic artificial intelligence for the ghosts, making it harder for enthusiasts to follow set patterns through levels.
• A variety of different mazes used through the game.
• Bonus items (such as cherries and pretzels) entered the maze and bounced through it, rather than appear in a set location as in the original, making the player go out of his way to attain it.
• Brand new sound effects, including a new 'death' sound and opening theme. It was also one of the more successful of early arcade games in the female demographic, which has been attributed to 'Ms. Pac-Man' being a girl - although the Ms. Pac-Man sprite was little more than "Pac-Man" with eyelashes, a bow, lipstick and a dimple. After the 255th level, the maze (including dots) disappears. The game becomes unplayable, since there are no more dots to eat. Chris Ayra holds the record for this game on 'Regular' settings with 920,310 points on August 16, 1998. Victor Kunisada holds the record for this game on 'Speed-Up' settings with 922,810 points on June 16, 2001. Vancouver, Canada (Reuters) - Little seven year old, Al Nagac attained the Guinness World Record for Ms. Pac-Man v.2.97 with a score of 18,976,048. Al was exhausted and dehydrated and asked for several glasses of skim milk after shattering the longtime record of 11,056,736 set by Faith deRivera, who was onhand to congratulate the victor with a kiss on the cheek. A Ms. Pac-Man unit appears in the 1983 movie 'WarGames', in the 1983 movie 'Joysticks', in the 1984 movie 'Tightrope' (the cab appears in the background of the bar scene), in the 1990 movie 'The Grifters' , in the 1999 movie 'Man In The Moon' and in the 2002 movie 'Van Wilder'. Milton Bradley (MB) released a board game based on this video game in 1983. Up to 4 players can play. The maze is divided into four colored areas, representing each player; the object of the game is to clear all the dots in your colored area. Only one player at a time controls Ms. Pac-Man; the other players control the ghosts. Once a ghost catches Ms. Pac-Man, the player controlling that ghost takes over control of Ms. Pac-Man. Michael Jackson used to own this game (Midway upright). It was sold at the official Michael Jackson Auction on Apr. 24th, 2009. Official products: Ms. Pac-Man [Upright model] [No. 595] Ms. Pac-Man [Cocktail model] [No. 599] Ms. Pac-Man [Mini-Myte model] [No. 602] Unofficial products Ms. Pac-Man Plus Ms. Pac Attack Ms. Pac-Man Champion Edition Pac-Gal - SCORING - Dot : 10 points Power pill (energizer) : 50 points Ghosts : 200, 400, 800, 1600 points Cherry : 100 points Strawberry : 200 points Peach : 500 points Pretzel : 700 points Apple : 1000 points Pear : 2000 points Banana : 5000 points - TIPS AND TRICKS -
• The most dangerous section of the first maze is the long path at the very top. It is safest to clear it when the ghosts are blue, or at least 3 of them occupy the bottom half of the maze.
• There are a couple of dangerous sections in the second maze. The pathways above and below the T section at the top of the maze can be particularly easy to get trapped in. It is easiest to clear these when all 4 ghosts are close on your tail, or after eating one of the top two power pellets. The two sections directly above the lower escape tunnels on either side should also be cleared with caution.
• The most dangerous section of the 3rd maze is the center of the bottom, directly below where you begin. It is advisable to clear it out as early as possible before the ghosts can organize and trap you. The top section of the maze presents the ghosts with many pathways to reach you, so use caution.
• The most dangerous sections of the 4th maze is the section that you begin in, and the section directly above the ghosts' den. The very top section of the maze should also be cleared with caution.
• Secret Message : the message 'GENERAL COMPUTER CORPORATION Hello, Nakamura!' is buried at the end of the Ms. Pac-Man ROM image (Masaya Nakamura was head of Namco).
• There's a fairly well-known glitch in the game - if you put a coin in when the Ms. Pac-Man marquee title first appears but before Blinky appears then the first board will be blue instead of pink and will remain blue until you either finish the board or lose a life, after which the board will return to its normal color. - SERIES - 1. Pac-Man (1980) 2. Ms. Pac-Man (1981) 3. Super Pac-Man (1982) 4. Pac-Man Plus (1982) 5. Jr. Pac-Man (1983) 6. Pac & Pal (1983) 7. Pac-Land (1984) 8. Pac-Mania (1987) 9. Pac-In-Time (1994, Nintendo SNES) 10. Pac-Man 2 - The New Adventures (1994, Nintendo SNES, Sega Mega Drive) 11. Pac-Man VR (1996) 12. Pac-Man World (1999, Sony PlayStation) 13. Pac-Man - Adventures in Time (2000, PC CD-ROM) 14. Ms. Pac-Man Maze Madness (2000, Sony PlayStation) 15. Ms. Pac-Man - Quest for the Golden Maze (2001, PC CD-ROM) 16. Pac-Man All-Stars (2002, PC CD-ROM) 17. Pac-Man Fever (2002, Sony PS2) 18. Pac-Man World 2 (2002, Sony PS2, Nintendo GameCube, and Microsoft XBOX; 2004, PC CD-ROM) 19. Pac-Man vs. (2003, Nintendo GameCube) 20. Ms. Pac-Man - Maze Madness (2004, Nintendo GameBoy Advance) 21. Pac-Man World 3 (2005, Sony PSP, Sony PS2, Nintendo GameCube, Microsoft XBOX, PC CD-ROM, Nintendo DS) 22. Pac'n Roll (2005, Nintendo DS) 23. Pac-Pix (2005, Nintendo DS) 24. Pac-Man Championship Edition (2007, Xbox Live) 25. Pac-Man Championship Edition DX (2010, Xbox Live & PSN) - STAFF - Co-Creator: Steve Golson - PORTS -
• Consoles : Atari 2600 (1982) Atari 5200 (1983) Atari 7800 (1984) Atari XEGS Atari Lynx (1990) Nintendo Famicom (1990) : features 36 different mazes (including the original 4) and allows 2 players to play simultaneously. Sega Master System (1991) Sega Game Gear (1993) Nintendo Game Boy (1993) Nintendo Super Famicom (1996) : features 36 different mazes (including the original 4) and allows 2 players to play simultaneously. Sega Mega Drive (1996) : features 36 different mazes (including the original 4) and allows 2 players to play simultaneously. Sony PlayStation (1996, "Namco Museum Vol.3") Nintendo Game Boy Color (1999, "Ms. Pac-Man - Special Color Edition") Nintendo 64 (1999, "Namco Museum 64") Sega Dreamcast (1999, "Namco Museum") Nintendo Game Boy Advance (2001, "Namco Museum") Sony PlayStation 2 (2001, "Namco Museum") Nintendo GameCube (2002, "Namco Museum") Microsoft XBOX (2002, "Namco Museum") Sony PlayStation 2 (2005, "Namco Museum 50th Anniversary") Microsoft XBOX (2005, "Namco Museum 50th Anniversary") Nintendo GameCube (2005, "Namco Museum 50th Anniversary") Nintendo Game Boy Advance (2005, "Namco Museum 50th Anniversary") Sony PSP (2005, "Namco Museum Battle Collection") Microsoft XBOX 360 (2007, Xbox Live Arcade) Microsoft XBOX 360 (2008, "Namco Museum Virtual Arcade") : as an Xbox Live Arcade game
• Computers : Apple II (1983) PC [Booter] (1983) Commodore VIC-20 (1983) Texas Instruments TI-99/4A (1983) Tandy Color Computer (1983, "Miss Gobbler") Tandy Color Computer (1984, "Ms. Maze") Commodore C64 (1984) Sinclair ZX Spectrum (1984) PC [MS Windows, CD-ROM] (1998, "Microsoft Revenge of Arcade") PC [MS Windows, CD-ROM] (2000, "Microsoft Return of Arcade 20th Anniversary") PC [MS Windows, CD-ROM] (2005, "Namco Museum 50th Anniversary")
• Others : VFD handheld game (1981 - Coleco) LCD handheld game (1992 - MGA (Micro Games of America)) Mobile Phones (2003) Ms. Pac-Man TV Game (2004 - Jakk's Pacific) Ms. Pac-Man TV Game Wireless Version (2005 - Jakk's Pacific) - SOURCES - Game's rom. Machine's picture. , 미스팩맨

ROM Download Link


참고사이트(Reference)

아래는 미스 팩맨(Ms. Pac-Man) 아케이드 오락실 게임과 관련된 참고할만한 웹사이트 및 웹문서 링크들입니다:

1. Wikipedia: Ms. Pac-Man
- https://en.wikipedia.org/wiki/Ms._Pac-Man

2. Ms. Pac-Man 게임 기계의 이미지 및 정보 (The International Arcade Museum)
- http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=8802

3. Ms. Pac-Man Wiki
- https://strategywiki.org/wiki/Ms._Pac-Man

4. MAME 아케이드 게임 에뮬레이터를 통한 Ms. Pac-Man 플레이 (Arcade Sushi)
- https://arcadesushi.com/play-ms-pac-man-online/

5. RetroGames.cz에서 온라인으로 Ms. Pac-Man 플레이
- https://www.retrogames.cz/play_243-DOS.php?language=EN

위의 웹사이트와 웹문서에서는 Ms. Pac-Man 게임의 역사, 게임 방법, 캐릭터에 대한 정보, 그래픽 및 사운드 관련 자료 등 다양한 정보를 찾아볼 수 있습니다.
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