봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)


봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)




최초 작성일 : 2023-09-13 | 수정일 : 2023-09-13 | 조회수 :

게임소개

 ◼︎ 게임내내 긴박감을 주는 중독성 있는 플랫폼 게임으로, 게임 플레이는 Namco의 걸작인 "Pac-Man"을 연상시킵니다.
 ◼︎ 게임의 목표는 각 레벨의 모든 폭탄을 수집한 다음 다음 레벨로 진행하는 것입니다. 퓨즈가 켜진 폭탄을 수집하면 추가 점수 보너스가 주어집니다. 한 번에 하나의 폭탄만 퓨즈가 켜져 있으며, 특정 레벨에서 20개 이상의 켜진 폭탄을 수집하면 플레이어에게 점수 보너스가 주어집니다(자세한 내용은 팁과 요령 참조). Bomb Jack은 각 레벨에서 끊임없이 생성되는 다양한 기계식 적들에게 쫓기고 있습니다. Bomb Jack이 죽으면 가장 가까운 플랫폼으로 떨어지며 항상 머리로 떨어집니다.
 ◼︎ 게임에 등장하는 5가지의 배경 그림은 다음과 같습니다. 이집트의 스핑크스, 그리스 아크로폴리스, 바이에른의 퓌센 성, 마천루, 밤의 도시. 플레이어가 진행함에 따라 5개의 배경 자체는 반복되지만 각 레벨의 플랫폼 레이아웃은 완전히 다릅니다. 적어도 18단계까지는 레벨이 반복됩니다.
 ◼︎ 파워볼은 일정한 간격으로 나타나며 화면을 대각선으로 이동합니다. 플레이어가 이것을 잡을 수 있다면, 레벨의 모든 몬스터가 몇 초 동안 얼어 붙고 Bomb Jack이 날아서 죽일 수 있습니다(Pac-Man의 "Powerpill" 기능과 유사). 보너스 'B' 기호를 수집하면 퓨즈가 켜진 폭탄을 수집할 때마다 점수가 증가합니다. 'Extra' 기호를 획득하면 플레이어에게 추가 생명이 부여되고, 'Special' 기호를 잡으면 플레이어에게 추가 크레딧이 주어집니다.
봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)


히스토리

 ◼︎ Bomb Jack은 1984년 10월에 출시되었습니다.
 ◼︎ Bomb Jack의 원래 아이디어는 Guzzler과 Solomon's Key의 수석 디자이너인 Michitaka Tsuruta가 Kazutoshi Ueda의 감독하에 구상했습니다. Ueda는 Mr. Do, Lady Bug 및 기타 Universal 코인 옵의 천재입니다.
 ◼︎ 흥미롭게도, 오프닝 라운드의 악명 높은 스핑크스는 게임의 그래픽 디자이너가 아니라 사운드 디자이너인 Ekiko가 렌더링했습니다. Tsuruta-san은 초기 몇 년 동안 일본 개발 팀의 역할이 서로 바꿔가며 진행되었음을 회상합니다.
 ◼︎ 1라운드 음악은 일본 애니메이션 시리즈 'Spoon Oba-san'의 엔딩곡으로, 초 인기인 Mari Ijima(Macross의 Lynn Minmay의 목소리)가 부릅니다. 애니메이션은 1983년에 방영되었습니다... 그 당시 Bomb Jack 개발이 막 시작되었을 때이므로 단순한 우연이 아닙니다.
 ◼︎ 2라운드에는 The Beatles의 'Lady Madonna'의 음악이 있습니다. Tsuruta-san은 당시 라이선스 음악에 대한 권리 비용을 지불했다고 회상합니다. 그래도 PS2와 Xbox와 같은 후속 포트에는 대체 사운드트랙이 포함되어 있습니다(주로 Vs. Mighty Bomb Jack 점수).
 ◼︎ "Bomb Jack II"는 Tekhan 또는 Tecmo와는 아무 관련이 없습니다. 영국 Elite Systems에서 유럽 가정용 컴퓨터 전용으로 개발되었으며, Bomb Jack 코인 옵 변환의 엄청난 성공을 따르기 위한 시도였습니다. 그들은 이름에 대한 라이센스를 구입한 다음 평범한 미로 게임을 만들었습니다.
 ◼︎ Giauco Bondavalli는 1984년 11월 3일 20,010,960점을 기록하며 이 게임의 공식 기록 보유자입니다.
 ◼︎ Alfa Records는 1986년 9월 25일 이 게임의 한정판 사운드트랙 앨범(Tecmo Game Music - 28XA-95)을 출시했습니다.

Tips & Tricks

 ◼︎ 약간의 정보는 파워볼의 출현에 관한 것입니다. 규칙은 매우 간단하고 곱셈기의 왼쪽과 오른쪽에 있는 색을 보면 됩니다. 폭탄을 모을수록 크기가 커집니다.
1) '불이 붙은 폭탄'을 가져 가면 다음 파워볼에 1점을 얻게 됩니다. '불이 붙지 않은 폭탄'을 가져 가면 다음 파워볼에 0.5점을 얻게 됩니다. 10점을 달성하면 파워볼이 나타납니다. 파워볼이 있거나 '파워 음악'이 재생 중일 때는 파워볼 점수가 증가하지 않으므로 필요하지 않을 때는 폭탄을 수집하지 마십시오.
2) 파워볼은 가져갈 때 다른 점수 값을 가질 수 있습니다. 파워볼이 나타나면 점프하거나 벽에 부딪히면 색이 바뀝니다. 색상과 점수 값은 파란색(100점), 빨간색(200점), 보라색(300점), 녹색(500점), 청록색(800점), 노란색(1000점), 회색(2000점)입니다.
3) 'B' 보너스 동전은 곱셈기 값을 1 증가시키고 5,000점마다 나타나지만 'B' 동전을 가져가지 않고 이 5,000점을 '통과'할 때만 나타납니다. 예를 들어, 곱셈기가 2배이고 점수가 9,000이고 'B' 동전을 가져 가면 1,000x2 = 2,000점이 되어 총 점수가 11,000점이 됩니다. 'B' 동전이 10,000점을 넘었기 때문에 나타나야 하지만 'B' 동전을 가져 가서 이 점수를 얻었기 때문에 15,000점을 기다려야 새로운 'B' 동전을 얻을 수 있습니다. 곱셈기 한계는 X5입니다.
 ◼︎ 기억해야 할 중요한 정보는 폭탄을 특정 순서대로 가져 가면 최대 점수를 얻을 수 있다는 것입니다. 폭탄의 퓨즈가 켜져 있는 동안 대부분의 폭탄을 가져 가면 다음 보너스를 얻습니다.
20 - 10,000 점
21 - 20,000 점
22 - 30,000 점
23 - 50,000 점
물론 매번 23을 얻으려고 할 것입니다 (물론 매우 어렵습니다!). P(파워) 코인은 9번째 폭탄이 수집된 후 나타납니다. P 코인의 점수 값은 파란색(100점)에서 은색(2,000점)까지입니다. BJ가 점프할 때마다 색이 바뀌기 때문에 작은 점프를 해서 코인이 은색으로 변할 때까지 보너스 레벨을 제어할 수 있습니다.
 ◼︎ B(보너스) 코인은 5,000점마다 나타나며 보너스 곱셈기를 1 증가시킵니다. 한 레벨당 최대 5개의 B 코인이 있습니다.
 ◼︎ S(스페셜) 코인을 획득하면 1개의 무료 크레딧이 주어집니다. 다음 레벨로 자동으로 이동합니다.
 ◼︎ 조이스틱을 반대 방향으로 누르고 있으면 기계식 새가 나타나는 위치를 제어할 수 있습니다. 예를 들어, 라운드가 시작되는 즉시 조이스틱을 오른쪽으로 누르면 기계식 새가 화면 왼쪽에 나타납니다. 스틱이 대각선으로 유지되면 새가 반대쪽 구석에 나타납니다.
 ◼︎ 레벨을 시작하고 바로 왼쪽이나 오른쪽으로 가면 새가 반대편에 나타납니다. 이 레벨을 더 쉽게 만들기 위해 원하는 위치에 배치하는 것이 유용합니다. 레벨 7, 8 및 9는 그 예입니다.

 플레이 영상



스크린샷


봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)


봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)


봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)


봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)


봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)


봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)


봄 잭 (세트1) - Bomb Jack (Set1)


BGM




ROM Infomations

Bomb Jack (   Ⓒ 1984 Tehkan.
A Superbly playable and addictive platform game, with gameplay that gives more than a passing nod to Namco's seminal "Pac-Man".
The object of the game is to collect all of the bombs on each level, before progressing to the next. Extra point bonuses are awarded for collecting bombs with their fuses lit. Only one bomb at a time has a lit fuse, and collecting twenty or more of these lit bombs on any given level will earn the player a points bonus (see TIPS AND TRICKS for details). Bomb Jack is pursued around each level by a variety of constantly spawning, mechanical enemies. When Bomb Jack gets killed, he drops to the nearest platform, always landing on his head.
The 5 different background pictures that feature in the game are : the Sphinx in Egypt, the Akropolis in Greece, Castle Neuschwanstein in Bavaria, skyscrapers and a cityscape by night. While the 5 backgrounds themselves are repeated as the player progresses, the platform layouts for each level are completely different. At least until level 18, after which the levels repeat themselves.
A powerball appears at semi-regular intervals and moves diagonally around the screen. If the player manages to grab this, all of the level's monsters are frozen for several seconds and can then be killed by having Bomb Jack fly into them (similar to the 'Powerpill' feature in "Pac-Man"). Collecting the Bonus 'B' symbols will increase the amount of points awarded for collecting bombs with their fuses lit. Picking up an 'Extra' symbol awards the player with an additional life, while catching the 'Special' symbol will give the player an extra credit.
- TECHNICAL -
Main CPU : Z80 (@ 4 Mhz)
Sound CPU : Z80 (@ 3.072 Mhz)
Sound Chips : (3x) AY8910 (@ 1.5 Mhz)
Screen orientation : Vertical
Video resolution : 224 x 256 pixels
Screen refresh : 60.00 Hz
Palette colors : 128
Players : 2
Control : 8-way joystick
Buttons : 1 (JUMP)
- TRIVIA -
Released in October 1984.
The original idea for Bomb Jack was conceived by Michitaka Tsuruta, lead designer for Guzzler and Solomon's Key, under the supervision of Kazutoshi Ueda, the genius behind Mr. Do, Lady Bug and other Universal coin-ops.
Curiously enough, the infamous Sphinx in the opening round was not rendered by the graphic designer of the game, but by Ekiko, the sound designer. Tsuruta-san recalls how roles in Japanese development teams were quite interchangeable, in those early years.
Round 1 music is the ending song from the Japanese animated cartoon series 'Spoon Oba-san', sung by the ultra-popular Mari Ijima (Lynn Minmay's voice in Macross). The anime was aired in 1983... at that time, Bomb Jack development was just starting : something more than a coincidence, then.
Round 2 features the music of 'Lady Madonna', by The Beatles. Tsuruta-san, recalls that rights were paid for the licensed music at the time; still, later ports (PS2 and Xbox) come with a replaced soundtrack (mostly the Vs. Mighty Bomb Jack score).
"Bomb Jack II" has nothing really to do with Tekhan or Tecmo : it was developed by British Elite Systems for European home computers only, in an attempt to follow the huge success of the Bomb Jack coin-op conversion. They basically bought the license for the name, and then proceeded to create a mediocre maze game.
Giauco Bondavalli holds the official record for this game with 20,010,960 points on November 3, 1984.
Alfa Records released a limited-edition soundtrack album for this game (Tecmo Game Music - 28XA-95) on 25/09/1986.
- UPDATES -
The older version (set 2) says 'YOU ARE LUCY' instead of 'YOU ARE LUCKY'.
- SCORING -
Jumping, hitting a wall or falling from a platform : 10 points x bonus multiplier value.
Normal bomb : 100 points x bonus multiplier value.
Firebomb : 200 points x bonus multiplier value.
(P) Power : 100 when blue, 200 when red, 300 when purple, 500 when green, 800 when cyan, 1,200 when yellow and 2,000 points when grey x bonus multiplier value.
(B) Bonus Multiplier: 1,000 points x bonus multiplier value.
(E) Extra Life : 1,000 points x bonus multiplier value plus an extra life.
(S) Special : 1,000 points x bonus multiplier value plus a free credit.
Killing monsters while (P) is active : 100, 200, 300, 500, 800, 1,200 and 2,000 points. These are all multiplied by the current bonus multiplier value.
End of level bonus :
23 firebombs defused : 50,000 points.
22 firebombs : 30,000 points.
21 firebombs : 20,000 points.
20 firebombs : 10,000 points.
- TIPS AND TRICKS -

• A little information about the appearance of the powerball : the rule is very simple and you just have to look at the colour at the left and right of the multiplicator number, its size grows as you collect bombs. 1) Take a 'lit bomb' and you get 1 point ahead for the next Powerball. Take a non-lit bomb and you'll get 0.5 point for the next Powerball. When you achieve 10 points, the powerball appears. Your powerball points don't grow if either the powerball is there or if the 'power music' is playing, so avoid collecting bombs when it's not necessary. 2) The powerball can have different score values when taking it. When it appears, jump or hit a wall and its colour will change. The colours and score values are blue (100 points), red (200 points), purple (300 points), green (500 points), turquoize (800 points), yellow (1000 points) and grey (2000 points). 3) The 'B' bonus coin adds 1 to the multiplicator value and appears each 5,000 points, but only if you 'pass' these 5,000 points when not taking a 'B' coin. For example, your multiplicator is 2x, your score is 9,000 and you take a 'B' coin; giving you 1,000x2 = 2,000 points which makes a total of 11,000 points. A 'B' coin should then appear because you have passed the 10,000 points, but doesn't because you took a 'B' coin to achieve this score so you'll have to wait for 15,000 points to get a new 'B' coin. The multiplicator limit is X5.
• An important piece of information to remember is that you can pick up the bombs in a certain order to earn maximum points. If you pick up most of the bombs while their fuses are lit, you get the following bonuses : 20 - 10,000 pts. 21 - 20,000 pts. 22 - 30,000 pts. 23 - 50,000 pts. So of course, you'll want to try to get 23 each time (This is of course, VERY difficult!). The P (Power) coin appears after every ninth bomb is collected. The points value of the P coin ranges from 100 (Blu Ⓔ to 2,000 (Silver). Since the color changes each time BJ jumps, you can control the bonus level by making small jumps until the coin turns silver.
• The B (Bonus) coin appears every 5,000 points, and advances the bonus multiplier by 1. There is a maximum of 5 B coins per level.
• Picking up the S (Special) coin awards one free credit. It will also take you to the next level automatically.
• You can control where the mechanical bird appears by holding the joystick in the opposite direction. Example : Hold the joystick to the Right as soon as the round starts and the mechanical bird appears on the left of the screen. If the stick is held diagonally, the bird appears in the opposite corner.
• When you start a level, and directly go to left or right, bird(s) will appear on the other side : it's useful to put them where you want in order to make this level easier, levels 7, 8 & 9 are good examples for that. - SERIES - 1. Bomb Jack (1984) 2. Bomb Jack II (1986, Commodore C64) 3. Vs. Mighty Bomb Jack (1986) 4. Bomb Jack Twin (1993) - STAFF - Director : Michitaka Tsuruta Programmer : Michishito Ishizuka Graphic & Character Design : Rie Ishizuka (aka Rie Yatomi) Music & Sound Design : Ekiko Producer : Kazutoshi Ueda - PORTS -
• Consoles : Sega SG-1000 (1985) Nintendo Game Boy (1992) Nintendo Game Boy Advance (2002, "Bomb Jack World") [Prototype] Sony PlayStation 2 (2004, "Tecmo Hit Parade") Microsoft XBOX (2005, "Tecmo Classic Arcade")
• Computers : NEC PC8801 (1985) Commodore 16 (1986) Commodore C64 (1986) Sinclair ZX Spectrum (1986) Amstrad CPC (1986) Atari ST (1988) Commodore Amiga (1988) Amstrad CPC (1989, "12 Top Amstrad Hits")
• Others : Mobiles phone [Nokia 3410] (2002) - SOURCES - Game's rom. Tsuruta Michitaka's Web Site; http://www.turu3.net

참고자료 (Reference)



									
										  [롬다운로드] www.wowroms.com  

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